14.4.14

Naar Australië — Canberra

Tijd om nog eens op vakantie te gaan. Het is alweer even geleden. Dit keer naar Australië. Dat is toch zo dichtbij.

OK, dichtbij is veel gezegd. 2000 km is niet echt bij de deur. Maar in Nieuw-Zeeland is dit het dichtstbij dat je naar het buitenland kan gaan.

Dit is de situatie: ik moet op de ambassade in Canberra zijn op maandag. Maar, als ik dan toch in Australië ben, kan ik daar even goed even op vakantie gaan.

Hoewel Canberra de hoofdstad van Australië is, zijn er geen rechtstreekse vluchten naar daar. Ik kan wel naar Sydney vliegen. En dan kan ik een kampeerwagen huren en van Sydney naar Canberra rijden. En van daar naar de kust, en terug naar Sydney.

Zaterdagavond laat ben ik toegekomen in Sydney, en op zondag kan ik de kampeerwagen oppikken en richting Canberra vertrekken. Daar moest ik maandag op de ambassade zijn voor mijn paspoort.

De zondag in Sydney is spijtig genoeg wat in het water gevallen. Regenwater. Toch even op verkenning gegaan in de winkels in het centrum, en tegen de avond tot halverwege Canberra gereden.

De volgende dag was het gelukkig beter weer. Ik ben vroeg wakker geworden (het is in Auckland al twee uur later dan in Sydney), een paar uur voor zonsopgang. De maan was al onder gegaan, en ik zat ver van alle steden. De hemel was dus pikdonker. En het was open weer, de sterrenhemel en de Melkweg zien er indrukwekkend uit als het zo donker is.

’s Morgens vroeg ben ik dan verder naar Canberra gereden. Iets voor Canberra kom je dan langs Lake George.

Lake George

Maar, hoor ik je al zeggen. Dat is een grasland? Lake George heeft de ongewone eigenschap dat het niet de hele tijd vol water staat. En deze keer is er weinig water. Er zijn veel mythes over waarom het meer af en toe leeg is, o.a. dat het een communicerend vat zou zijn met een ander meer in Nieuw-Zeeland. Maar volgens mij zit de hoeveelheid regen de afgelopen dagen er ook voor iets tussen.

Daarna was het tijd om in Canberra de ambassade te bezoeken. Daarna ben ik wat in de buurt rondgegaan. Dichtbij kan je het parlement bezoeken

Uitzicht op het centrum

Parliament House
In het parlement kan je onder andere een collectie kunst, en historische documenten zien. En de architectuur van het gebouw is ook indrukwekkend.

In de National Library vind je een heleboel historische documenten en wereldkaarten. Je kan zien hoe men beetje bij beetje de kustlijn van Australië ontdekt heeft.

Tegen de namiddag is het tijd om naar de kust te rijden.

Op weg naar Eden

Naar Eden. Dat klinkt goed.

Groetjes,
Roeland

Geen opmerkingen:

Een reactie posten