24.2.14

Whapitu

De Waitakere Ranges. Soms in het kort de Waitaks genoemd. Dat was lang geleden. Een half uur naar het Westen met de auto vanuit Auckland zit je te midden van subtropisch regenwoud.
Een van de eerste plaatsen waar ik een wandeling gaan maken ben in Nieuw-Zeeland was Karekare, iets naar het Noorden. Deze keer ben ik met een groep wandelaars gaan wandelen in Whatipu. We zijn begonnen met de Omanawanui Track, een van mijn favoriete wandelingen daar. Na 170m klimmen kom je bij de Lemmings lookout, waar je een een 360°-panorama met zicht op zee, strand en het landschap rondom.

Whatipu Beach vanop de Lemmings lookout

Wie denkt er van af te zijn na deze klim, zal nog even op de tanden moeten bijten. Het hoogste punt van de wandeling ligt nog bijna 100m hoger.

Zicht vanop het hoogste punt

De dichtstbijzijnde top op deze foto is de Lemmings lookout, deze keer van bovenaf gezien dan.

Whatipu ligt op het zuidelijke puntje van de Waitakere Ranges, aan de ingang van Manukau Harbour, een van de twee natuurlijke havens in Auckland.

Manukau Heads

Als ik vandaag weer wat dover geworden ben, is het niet door de luide muziek. Deze keer kan ik het op de insecten steken:

Een cicade

Cicaden zijn insecten die net zoals krekels lawaai maken om partners aan te trekken. Maar dan veel luider. Als er zo een zwerm bij elkaar zit, kan het zelfs moeilijk worden om elkaar te verstaan.

De terugweg ging door het bos langs een rivier, via de Kura Track. Deze track steekt de rivier een paar keer over.  Er zijn geen bruggen, maar de rivier is ondiep genoeg om je voeten droog te houden door op stenen te lopen tot aan de overkant. Iets wat me deze keer eens gelukt is.

Wandelen is niet het enige wat je hier kan doen. Er zijn ook enkele grotten die je kan verkennen, en op het einde zijn we over het strand naar de vuurtoren gewandeld.

Vuurtoren

Een vuurtoren die tegenwoordig op zonne-energie werkt.

Daarna was het tijd om in Huia een ijsje te gaan lekken en terug naar huis te gaan.

Groetjes,
Roeland

1 opmerking:

  1. Als ik daar niet een deel van een gedane wandeling ontdek ?!-)
    Mooie herinneringen!

    BeantwoordenVerwijderen